wrap-script-literals: no
 

wrap-script-literals: no
wrap-script-literals: no gamla bron
wrap-script-literals: no
 
Ska det bli trafik över gamla bron igen i stället?

wrap-script-literals: no
    Å-SIKTER
wrap-script-literals: no

wrap-script-literals: no
 När politiker känner sig hotade av sanningen om sig själva...

Det har kommit till min kännedom att vissa av politikerna i Arboga kommunfullmäktige kände sig hotade - ja just det ordet användes -
av mitt löfte att på www.arbogasidan.se berätta om vilka som röstade hur när det gällde Nygatans framtid.

Vad har vi för politiker och vad får vi för demokrati
när dom som bestämmer är rädda för att folk ska få veta
vad respektive politiker anser i en viss fråga?

Det är skrämmande, detta är verkligen ett hot mot
hela vår demokratiska princip och bidrar i hög grad till
det omtalade politikerföraktet.

Att ställa upp i demokratiska val och sedan inte våga stå offentligt för sin åsikt
eller sitt röstande... Det tycker i alla fall jag är dåligt.
HARRY HOLM
2005/02/07

 

wrap-script-literals: no
 
wrap-script-literals: no
 
   
wrap-script-literals: no
 
wrap-script-literals: no
wrap-script-literals: no
 _______________________

TIDIGARE ÅSIKTER
________________________
 

Fullmäktiges majoritet
gav Nygatan dödsstöten

Jaha. Opposition med olika förslag gjorde det ännu lättare för "överkörarna" att trumfa igenom förslaget från Tekniska nämnden att göra Nygatan till gågata för all framtid.

När till och med miljöpartiet, som borde vara det mest gågate-vänliga partiet, förslog gårdsgata skulle väl varje annan Arboga-politiker ha fått sig en tankeställare.
Men det kanske inte är tänka det handlar om.

Jag respekterar förstås demokratin och dom som röstade för gågata, oberoende av om det var av övertygelse, av slentrian, av prestige eller för att man tillhör den rätt vanliga rasen SRB, Svensk röstboskap.

Men ingen tänkande människa kan väl annat än rysa åt tekniska nämndens ordförande Jörgen Johansson, som enligt referatet påstod "att man bryr sig om alla gruppers synpunkter" (vilket man dock hade gjort genom alternativet gårdsgata).
– Vi lyssnar på folket, sade han.
Men han visade i praktiken att han egentligen menade:
– Vi lyssnar på folket men vi struntar i vad folket tycker.

Jag kan inte låta bli att minnas när Jörgen Johansson som lands-tingsman var med och dödade viktiga delar av lasarettet i Köping.

Nu har han varit drivande politiker i kampen för att döda Nygatans affärs- och folkliv.

Jag ser med fasa fram emot hur han och hans förvaltning ska krångla till trafiksituationen från Baptistkyrkan till Prostgården.
Och tillbaka?

HARRY HOLM
2005/01/28
____________________________

   
 
 

EN LITEN DEBATT OM NYGATAN


Från:   Dan Karlsson
Datum:   25/1/2005 9:02:54 AM

Hej Harry,
 jag har sett hur du intensivt pro-pagerar mot gågata på Nygatan. För mig är din inställning främ-mande. Denna fråga har varit aktuell under nästan hela den tid jag verkat politiskt i fullmäktige i Arboga (sedan 1991).
Gårdsgatan var ett tappert försök till kompromiss av Jörgen Jo-hansson. Det såg bra ut på pappret, men fungerade inte i verkligheten. Bilarna härskade på gårdsgatan och stråket användes fortsatt som genomfartsled. Först nu sedan gatan blev gågata har biltrafiken upphört och de gående och cyklisterna "äger" detta stråk.
 
Hur kan några hundra meter gata fälla ett helt samhälle? Motståndarnas argument skorrar falskt, och känns överdrivna. Arboga är med sin gågata lätt att nå. Det är nära till allt och det mesta kan nås med bil. Jag själv har bott många år i lite större orter (Karlstad och Örebro bland annat). I sådana orter kan det vara svårt att parkera och bli långt att gå. Inte i Arboga där det är nära till allt.
Överallt i Sverige och i Europa (när jag besökt olika orter i Danmark, Tyskland, England) finns gator, och hela områden i centrum som bilarna förvisats från.
Särskilt minns jag Colchester i England där hela (det livaktiga) centrum var bilfritt, men fyllt av utemarknad, affärer och mycket folk.
Det är inte gågator i centrum som hotar handeln. det är köpcentra utanför städerna (som Marieberg och Hälla). Dessa externa etab-leringar drar bort kunder från orters centrala delar (oavsett gågator eller bilgator). Det är således Sätra trafikplats som är ett reellt hot mot centrumhandeln, inte några hundra meter gågata.
  Du säger att de politiker som röstar för en gågata nu på torsdag skall registreras. Varsågod, här är en som tveklöst kommer att rösta för gågata på Nygatan. Det är för övrigt ett beslut jag väntat på och hoppats på i många år.
  DAN KARLSSON (v)

***************************

Svar från Harry Holm
2005/01/25


Hej Dan.

Jag respekterar Din åsikt men håller inte med.
Du skriver att cyklister och gående nu äger Nygatan. Jovisst. Men var är dom? Större delen av dan är det oändligt ödsligt i allén mellan Sparbanken och Baptistkyrkan.
Jämförelse med större städer, som Colchester (159.900 invånare) håller inte.
I sådana cityn, som drar folk ändå, blir gågatan som en oas i allt brus.
Arboga stad är en oas hel och hållen, även med bilar.

Skillnaden mellan Dig och mig är bland annat att
a. Du ser till den lilla andelen Arbogabor som är gågate-förespråkare, medan
b. jag med gårdsgatan föreslår en lösning som gynnar de flesta Arbogabor, även äldre och andra som av olika skäl har svårt att gå och bära grejer.
De flesta Arbogabor? Jo, för där på gårdsgatan får bilister åka (sakta och under kravet att lämna gående företräde) och gående får vistas där lika mycket som om det vore gågata.
Gårdsgatan kräver visserligen till att börja med en mer kontinuerlig trafikövervakning än vid förra försöket men det är ett billigt alternativ jämfört med tekniska kntorets märkliga tillkrånglande förslag till trafiklösning.

Du, Dan Karlsson, upplever att köpcentra utanför städerna är det som hotar handeln i de centrala delarna.
Där håller jag med. Därför är det viktigt att inte ge de externa affärerna ännu en fördel i jämförelse med dem i centrum, fördelen att kunna parkera utanför butiken.

Blir det permanent gågata kommer jag tyvärr att få rätt: Ett allt mer dött centrum.
Och därmed något negativt för hela Arboga, för alla Arbogabor.
För den som i det läget frågar sig varför det blev som det blev, kan det som del i historiken vara av värde att se vilka fullmäktige-ledamöter som röstade för gågatan vid sammanträdet den 27 januari 2005. Som rena rama konsu-mentupplysningen kommer jag därför att lista dom på www.arbogasidan.se

Hälsningar HARRY HOLM
2005/01/25

   
 
 
 
   
 
 
 
   
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




wrap-script-literals: no

  

wrap-script-literals: no
** KULTUR - TRO - ÄLDRE ÅSIKTER - ÄLDRE NOTISER - UTBILDNING 

wrap-script-literals: no

NYGATAN I STÖPSLEVEN
**  
 

Som pilarna går i korsningen vid Posten, uppe till höger på bilden, så vill tekniska kontoret att bilarna ska få köra i fortsättningen. Men det tycker dock kommunens ledande politiker bör utredas vidare.

**
(Utsnitt ur teckning i Tekniska nämndens protokoll)

Det definitiva beslutet
Här berättas det vilka som ville
att Nygatan skulle bli gågata

Som så kallad public service kommer här mer i detalj, Arboga kommunfullmäktiges beslut om att Nygatan ska vara gågata för all framtid.

Jag lovade inför de styrandes sammanträde den 27 januari 2005 att här på sidan berätta vilka som var med och beslutade om Nygatan.
Nu blev det i och för sig ingen omröstning där var och en fick säga ja eller nej. Men protokollet ger ändå en klar bild av hur de flesta av våra valda valde. De flesta valde gågata.
(Klicka här för att läsa hela protokollet!)

I debatten opponerade sig främst moderater och miljöpartister. Orvar Alinder, m, föreslog att ärendet skulle skickas tillbaka för en större utredning och Helen Pilerud, mp, ville – som partikamraten Lennart Balgård – ha gårdsgata mellan Järntorgsgatan och Baptistkyrkan.

Här nedan berättas vilka som fattade beslutet om att Nygatan skall bli gågata.
De enda på listan nedan som reserverade sig mot beslutet var moderaterna samt de två miljöpartisterna Lennart Balgård och Helen Pilerud.

DE BESLUTANDE
Beslutande vid Arboga kommunfullmäktiges sammanträde 2005-01-27:

Per-Olov Nilsson (s), Börje Sturk (s), Liisa Pettersson (s), Hjördis Berg (s), Karl-Ivar Pettersson (s), Karl-Ove Johansson (s), Kjell Persson (s), Pirjo Karlsson (s), Magnar Sivertsen (s), Lena Håkansson (s), Hans Jansson (s), Lars Bolander (s), Tommy Tallroth (s), Catrin Strömvall (s), Agneta Bode (s), Dan Karlsson (v), Maria Fredlund (v), Armando Sagastume (v), Lennart Balgård (mp), Helen Pilerud (mp), Sven Nilsson (mp), Jonas Stenzelius (kd), Bengt Bergenbrant (kd), Orvar Alinder (m), Stig Rådman (m), Jonna Lindman (m), Anders Röhfors (m), Marie-Louise Söderström (c), Jörgen Johansson (c), Kerstin Hällströmer (c), Göran Edlund (fp), Lisbeth Friskman (fp), Ulf Eriksson (fp), Göran Svanborg (fp), Carl-Erik Almskoug (opa), Sune Gustavsson (opa), Andreas Rosen (opa), Nanna Lejman (opa), Sigvard Sigurdh (m), Sixten Öhman (fp), Ingrid Noord Silversten (s) .
___________________________________________________

KOMMUNFULLMÄKTIGES PROTOKOLL

Nygatan (Dnr 256/2004-511)

Från Tekniska nämnden har inkommit protokollsutdrag från sammanträde den 25 oktober 2004, S 120, angående Nygatan.

Av protokollsutdraget framgår bland annat resultat från enkät rörande Nygatans utformning samt synpunkter från stadskärneutvecklingsgruppen och Trafiksäkerhetsrådet.

Tekniska förvaltningen har bearbetat förslagen och sammanställt två olika alternativ samt synpunkter som är gemensamma för de båda alternativen.

Alternativ 1
Nygatan föreslås bli gågata mellan Kapellgatan och Baptistkyrkan. Nygatan föreslås bli vanlig gata mellan Baptistkyrkan och Centrumieden. Järntorgsgatan föreslås bli gågata.

Alternativ 2
Nygatan föreslås bli gågata mellan Kapellgatan och Järntorgsgatan. Nygatan föreslås bli gårds gata mellan Järntorgsgatan och Baptistkyrkan. Järntorgsgatan föreslås bli gårdsgata.

Tekniska nämnden beslutade föreslå Kommunfullmäktige att besluta enligt alternativ 1.

Jörgen Johansson redogör för utredningen som föregått förslaget och där tekniska nämnden sammanvägt de olika intressena för Nygatans utformning.

Orvar Alinder begär återremiss av ärendet för att möjliggöra en utredning som tar hänsyn till trafiksituationen i hela centrum.

Helen Pilerud yrkar att Kommunfullmäktige istället skall välja alternativ två. Detta emedan bilar ändock kör på gatan och då är det bättre att ge en utformning som svarar mot behovet att framföra fordon på gatan.

Lennart Balgård instämmer med Helen Pileruds yrkande emedan flera grupper vill att det skall vara tillåtet med trafik på Nygatan.

Dan Karlsson konstaterar att detta med gågata enligt alternativ ett är ett steg i rätt riktning och yrkar bifall till Kommunstyrelsens förslag.

Ordföranden ställer återremiss yrkandet under proposition och finner att ärendet skall avgöras idag.

Ordförande ställer proposition på yrkandena och finner att Kommunfullmäktige beslutat bifalla Kommunstyrelsens förslag.

Kommunfullmäktiges beslut

1. Tekniska nämndens alternativ 1, enligt ovan, godkänns i princip.

2. Trafikföringen i korsningen Nygatan/ Centrumieden samt för Skepparegränd och Hökenbergsgränd klarläggs ytterligare innan omläggning genomförs.

Helen Pilerud och Lennart Balgård anmäler reservation till förmån för sina yrkanden.

Moderata samlingspartiet anmäler reservation till förmån för Orvar Alinders återremissyrkande.

**
SLUT 
_____________________________________________

  Arbogafullmäktiges majoritet
gav Nygatan dödsstöten

Jaha. Opposition med olika förslag gjorde det ännu lättare för "överkörarna" att trumfa igenom förslaget från Tekniska nämnden att göra Nygatan till gågata för all framtid.

När till och med miljöpartiet, som borde vara det mest gågate-vänliga partiet, förslog gårdsgata skulle väl varje annan Arbogapolitiker ha fått sig en tankeställare.
Men det kanske inte är tänka, det handlar om.

Jag respekterar förstås demokratin och dom som röstade för gågata, oberoende av om det var av övertygelse, av slentrian, av prestige eller för att man tillhörde den rätt vanliga rasen SRB, Svensk röstboskap.

Men ingen tänkande människa kan väl annat än rysa åt tekniska nämndens ordförande Jörgen Johansson, som enligt referatet påstod "att man bryr sig om alla gruppers synpunkter".
– Vi lyssnar på folket, sade han.
Men han visade i praktiken att han egentligen menade:
– Vi lyssnar på folket men vi struntar i vad folket tycker.

Jag kan inte låta bli att minnas när Jörgen Johansson som landstingsman var med och dödade viktiga delar av lasarettet i Köping.

Nu har han varit drivande politiker i kampen för att döda Nygatans affärs- och folkliv.

Nu ser vi med fasa fram emot hur han och hans förvaltning ska krångla till trafiksituationen från Baptistkyrkan till Prostgården. Och tillbaka?

HARRY HOLM

2005/01/28

** HARRY HOLM
2005/01/28
____________________________________________________________
 

  Några politikers – och mina
reflektioner efter Nygatan-beslutet

Splittring bäddade för gågata

När Arboga kommunfullmäktige den 27 januari 2005 beslutade att Nygatan ska vara gågata året om i fortsättningen, så var det inte ett enigt beslut.
Moderaterna tyckte att man skulle skicka tillbaka frågan för ny och bättre utredning.
Det hade räckt med 14 röster för en sådan återremiss.
Moderaten Orvar Alinder försökte i korridorsnacket få med kristdemokraterna, miljöpartiet och de två socialdemokrater som inte delade sitt partis uppfattning. 
Men han lyckades inte.
Till slut blev det bara moderater och miljöpartister – tillsammans 8 röster –  som avvek från majoriteten.
Så det blev 33 röster för permanent gågata, genom socialdemokraterna, centerpartisterna, folkpartisterna, vänsterpartiet och opa.

Moderaterna och Nygatan
– Jag yrkade på att vi skulle gå tillbaka till den gamla ordningen, som det var innan man började schackra med gårds/gå-gatealternativen, det vill säga: Släpp fram trafiken på Nygatan i en riktning, berättar moderaternas Orvar Alinder.
I samma veva föreslog han, som nämnts, återremiss för att utreda trafikföringen i övrigt, bland annat för att finna bra lösningar för sidogator och för att knyta samman södra och centrala delarna genom att bland annat öppna Kapellbron för långsamgående personbilstrafik.

Miljöpartiet och Nygatan
– Vi röstade lite olika i partiet och det visar att det är en knepig fråga, summerar miljöpartiets Lennart Balgård.
– Miljöpartiet har ju alltid stridit för att Nygatan ska vara gågata. Men Helén Pilerud och jag tycker nu att det förslag som stadskärnegruppen hade framfört – alternativ 2 i kommunfullmäktiges handlingar –  är en bra kompromiss.
– Då kan de affärer som har fördel av gågatan samlas mellan Kapellgatan och Järntorgsgatan och de affärer som har nackdel av gågata kan finnas på övriga delar av Nygatan och Järntorgsgatan.
– Vi ser också att det blir lättare att verkligen få bra kvalitet på en gågata om den är koncentrerad.
– En gågata mellan Järntorgsgatan och Kapellgatan binder också ihop Nytorget med Stora Torget och de gamla stadsdelarna på ett bra sätt för shoppande Arbogabor och besökare, kommenterar Lennart Balgård, miljöpartist.

Vänsterpartiet och Nygatan
– Ärendet om gågata var ingen stor dramatik på fullmäktige igår, sammanfattar vänsterpartiets Dan Karlsson och fortsätter:
– Jag förvånas lite över de känslor som du visar här Harry. Om du visste så många gånger jag känt vanmakt i Arboga fullmäktige. Så många gånger jag tyckt att majoriteten haft fel och insett att konsekvenserna av besluten hårt skulle drabba några, oftast värnlösa, utsatta medmänniskor.
– Detta beslut om Nygatan drabbar kanske somliga, men mest drabbar det prestigen, i mindre grad verkliga problem med inkomst eller överlevnad.
 – Kommunen har närmat sig frågan otroligt försiktigt, prövat lösningar som sett ut som goda kompromisser. Till slut måste man sätta ner foten ändå.
 Dan Karlsson fortsätter:
– Ge gågatan en chans, och till tröst (en tröst jag ofta ger mig själv); "ett beslut gäller bara tills ett nytt beslut är fattat" (som en lobbyist i Bryssel sa vid något tillfälle). Det är det som är demokratins kärna, man kan ständigt driva sin fråga och ibland få sin uppfattning prövad igen.
 – Själv känner jag mig tillfreds med det beslut fullmäktige tog igår. Äntligen en gågata även i Arboga, slutar Dan Karlsson.
 
Skribenten och Nygatan
Så här svarade jag vänsterpartiets talesman:

Hej Dan.
Jag gratulerar Dig till att beslutet om gågata gick Din väg.
Men jag beklagar Arboga/Arbogaborna.
För att Nygatan (folklivet, butikslivet) kommer att tyna bort.
För nu mister butikerna i centrum för gott ett konkurrensmedel som de externt placerad har:
Att kunden kan parkera utanför affären.

Jag har ofta gillat både Din kamp och Din formuerlingskonst i kommunfullmäktige. För de små.
Jag är väl också den ende på de lokala tidningarna som propagerat för skattehöjning i stället för samhällsnedrustning.
Men ändå har jag svårt att förstå att Du kunde se något fel i principen:
Att gårdsgatan skulle göra det bättre för Arbogabon vare sig han går eller då och då tar bilen, vare sig han har bil eller inte, dvs att gårdsgatan skulle gynna en större andel Arbogabor än vad gågatan gör.

Ha en trevlig helg!
HARRY HOLM
2005/01/28


** HARRY HOLM
2005/01/28
 

______________________________
TIDIGARE ARTIKLAR
______________________________

Öppet brev till Arbogas politiker

Till Dig
som förnuftig politiker, som värnar om Arboga och alla Arbogabor

Inför Arboga kommunfullmäktiges sammanträde 27.1 2005

Gårdsgata med p-vakt då och då, den lösningen blir billigare för kommunen – och bättre och säkrare för Arbogaborna – än den skrivbordsprodukt som jag hoppas att Du är med och skrotar vid Arbogafullmäktiges januarisammanträde.
Förslaget att göra permanent gågata av Nygatan grundas bl.a. på en enkät som ca 200 personer svarat på, dvs ungefär 1,5 procent av Arbogas befolkning –  ett ur demokratisk synpunkt helt värdelös underlag alltså.
Ur demokratisk synpunkt är modellen gårdsgata att föredra, eftersom den lösningen tar hänsyn till de flesta kategorier Arbogabors intressen. Det enda som fattades för att försöket med gårdsgata skulle var helt perfekt var en väl planerad parkeringsövervakning, en blygsam kostnad jämfört med den permanenta gågatans effekter:
Ett dött centrum, med tomma, nedlagda butikslokaler kommer att kosta inte bara affärsidkarna utan Arboga som stad mycket mer. Ett dött centrum är det förresten redan, med mycket färre människor i rörelse på Nygatan jämfört med när även bilburna fanns där.
Skulle sedan dubbelriktad trafik bli tillåten i östra delen av Nygatan så ökar konfliktpunkterna mellan alla slags trafikanter, det är för att slippa sådant som det finns enkelriktningar i alla städer.

På min hemsida (www.arbogasidan.se) redovisar jag en enkät bland butiksfolket vid Nygatan.
Där kommer jag också att permanent visa namnen på de ledamöter i kommunfullmäktige som röstar för permanent gågata vid fullmäktiges sammanträdet den 27 januari 2005.
Den namnlistan över ansvariga kan vara bra att titta på då och då, när butiksdöden fortsätter vid Nygatan.
För Arbogas och för Arbogabornas skull ber jag Dig:
Rösta nej till permanent gågata i fullmäktige på torsdag!

** HARRY HOLM
2005 01 24
_____________________________________________________________
@rbogasidan frågade Nygatans butiker
"Arbogas centrum är totalt dött"
Gårdsgatan kan vara kompromissen

Nu är det snart för sent att protestera mot planerna att göra Nygatan i Arboga till gågata året om.
Gågatan har redan gjort Arboga till en död stad.
Det säger flera av de butiksägare som www.arbogasidan.se intervjuat.

Inför det avgörande sammanträdet med Arboga kommunfullmäktige torsdagen den 27 januari, har www.arbogasidan.se ringt till butiksägarna vid Nygatan för att höra deras syn på förslaget om permanent gågata.
Denna vinter är Nygatan gågata på försök och det visar sig – som många säger – att Arboga blivit en död stad.

- Centrum är redan nu totalt dött, det är tomt utomhus, inga bilar rullar förbi. Det drabbar oss hårt.
Så säger en av näringsidkarna vid Nygatan, som redan annonserat ut sin rörelse till försäljning.

Ingen kom från kommunen
Det tycks av rundfrågan att döma som om ingen från tekniska kontoret besökt de aktuella butikerna och/eller ringt och pratat med ägare och personal, innan förslaget till permanent lösning för Nygatan.
Men det har @bogasidan gjort och kan rapportera att flera av butiksägarna vid Nygatan också berättar om hur deras kunder klagar på att de inte kan köra fram till respektive affär.
- I Arboga finns många äldre som gärna vill köra så nära butiken som möjligt, förklarar flera näringsidkare.
- Men även för en förälder, med flera barn och kassar att hålla reda på, kan Nygatan som gågata upplevas som en pers när det är långt att gå till den parkerade bilen, kommenterar personal i en annan butik.

Vad gjorde Centrumföreningen?
Från butiksägarhåll klagas på flera saker. Bland annat uppfattas det som att Centrumföreningen inte agerat nog kraftfullt mot permanent gågata.
Dessutom råder det förvirring om vilka regler för biltrafik som finns för Nygatan som gågata.

Hur vill då butiksägarna ha det?
Jo, det finns en spännvidd. Någon önskar gågata, flera vill ha gågata på sommaren och gårdsgata på vintern medan vi i en butik får höra repliken:
- Vad var det för fel innan gårdsgatan, när Nygatan fick trafikeras av bilar som vilken enkelriktad gata som helst?

Klicka här för att se enkäten med Nygatan-butikerna!

HARRY HOLM
2005/01/13

**

_____________________________________________
ETT REPLIKSKIFTE OM NYGATAN
Mellan Dan Karlsson och Harry Holm


Hej Dan.
Det är kul med debatt. Så jag svarar väl lite hastigt:

DU SKREV: Inte kan man säga att kunder direkt kan parkera invid butiken ute vid Hälla eller vid Marieberg.
MITT SVAR: Jag är aldrig till Hälla eller Marieberg. Men jag handlar på bland annat Lidl och Asplunds.
Ett typexempel på vad jag menar:
När Ljungdahls fram till i vinter hade kvar blomsterhandeln vid Österleden köpte vi blommor där, trots att det alltid var Lundins när man fick bila på Nygatan. Nu får det bli Asplunds när man har bråttom att uppvakta.

DU SKREV: Inte kommer butikerna att tyna bort på grund av långa avstånd.
MITT SVAR: Jo. En och en, först dom som inte har monopol på sin bransch i stan.

DU SKREV: Rörelsehindrade har fortsatt rätt att köra in på gatan.
MITT SVAR: Vi är många med mig som är mer eller mindre rörelsehindrade, på grund av stigande ålder, eller tillfälliga rygg- eller knäproblem t.ex.

Det behöver inte heller vara rörelsehinder. Ibland kan det vara mer eller mindre ofrivilligt påkallad brådska som gör att man måste handla i en butik man kan stanna utanför. För att vinna tid.
Det kan också vara många kassar, tunga kassar, medpassagerare utan ärende (barn eller gamla) väntande i bilen. Etc.

DU SKREV: Ett stråk där bilarna är i underläga borde vara bra för Arboga.
MITT SVAR: På gårdsgatan skulle inte bilarna, utan Du menar bilisterna (=människor som också är Arbogabor), också vara i underläge eftersom de gående ska ha företräde.

DU SKREV: Köping har ett (Stora gatan) plus ett externt köpcentrum (Big Inn). det verkar ju fungera.
MITT SVAR: Jaså! Varför flyttar då butiker från Stora Gatan ut till Big Inn?
Varför går jag aldrig Stora Gatan när jag är till Köping, men besöker Big Inn?

MIN SUMMERING:
Nog borde Du också kunna inse att man ger de externa butikerna en konkurresnfördel när man kan stanna utanför dessa men inte utanför butikerna vid Nygatan?

HÄLSNINGAR HARRY 2005 01 31


_______________________________________________
**  
ENKÄT MED BUTIKSFOLK VID NYGATAN I ARBOGA

________________________________________________________

City Hårdvård – Rolf Ericsson

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- Det som är bra är att det blir en permanent lösning i stället för det hattande som det varit hittills.
Det beror också på vilka som får köra på gågatan. Till och med olika taxibolag har olika regler när det gäller att skjutsa kunder till oss.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Ingen större skillnad.

Är friseringen kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Ja, det hoppas jag.

________________________________________________________

HåGes Bröd – Jenny Eklund

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- Det är negativt. Vi har diskuterat det här i Centrumföreningen. Vad jag förstår var den emot. Men jag har inte märkt att den har agerat något mot gågatan.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Ja.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata!
- Det är vi nog. Men det är kämpigt.
________________________________________________________

Systembolaget – Erika Zetterstrand

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- För småbutikerna är det nog inte bra. Många kunder säger att dom tycker att det inte är bra med gågata.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Hit hittar dom ändå.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
-Säkert.

________________________________________________________

Lundins blommor

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- Många tycker ju att det blir sämre. Jag såg gärna att det blev gårdsgatan om det gick att stävja okynneskörningarna där.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Det är ingen större skillnad och på sommaren, när det var gågata, tyckte jag nästan det kom mer folk.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Butiken är nog kvar.


_______________________________________________________

Life Hälsobutk – Karin

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
-Jag vet inte vad Lena anser men jag tror att det är bra att det blir mer som ett naturligt strög härutanför, sommartid speciellt.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Nej, det kanske hellre blir ett plus.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Ja, det tror jag.

________________________________________________________

Gunnar Karlsson Radio och TV – Roland Björkman

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- Det är bra att det blir bestämt så att det inte är gårdsgatan ibland och gågata ibland.
Men jag tycker det var bra när det var som tidigare, det vill säga helt tillåtet med bilar. Vad var det för fel med det?

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Jag tror inte det är sån stor skillnad, jag brukar berätta för kunderna att jag talat med polisen och dom säger att det är OK att stanna utanför för att till exempel hämta en TV-apparat.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Det skulle jag tro.

________________________________________________________

Nya Kajs Tobak – Sharma

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?

- Jag vet att det påverkar negativt.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Vi har klart färre kunder.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Ja men det går sämre än om vi slapp gågata.

________________________________________________________

Bellis Blommor – Agnes Kocsi

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- Det är dåligt.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Kunderna berättar att de tycker det är jobbigt att inte kunna köra fram till butiken. Det finns ju stor andel äldre i Arboga och för dom är det extra besvärligt.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Jag hoppas det.
_______________________________________________________

Mode Nytt – Rosa

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- Många säger att det är långt att gå från parkeringarna.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Vi lider inte så mycket av gågatan, eftersom vi ligger i slutet av den. Dessutom går det att parkera neremot Smedjegatan och komma den vägen till oss.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Ja.

________________________________________________________

Expert – Rolf Rickardsson

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- Jag tror det är bra att det blir bestämt en gång för alla vad det ska vara.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Det är inte så stor skillnad vad jag gissa.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Ja.

______________________________________________________

Musikhörnan – Anders Larsson

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- Både kunderna och vissa affärsidkare klagar över att det är gågata. Men för mig är det OK, speciellt på sommaren.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Jag märker ingen nämnvärd skillnad.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Ja, om jag inte tröttnar av andra skäl.

______________________________________________________

Pizzeria Maria – Eihmen

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?

- Det drabbar hårt, centrum är redan nu totalt dött. Det är tomt utomhus. Inga bilar rullar utanför.
På sommarn är det bra för oss med gågata. Men inte resten av året.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Ja det är stor skillnad nu på vintern.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Butiken är sedan länge till salu. Jag vet inte hur det blir.
______________________________________________________

Anonym butiksägare

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- Negativt.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Det blir nog lite skillnad.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Svårt att säga.
_______________________________________________________

Anonym butiksägare

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- Det jag märker är att det är lugnare utanför.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Det är ingen skillnad.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Det hoppas jag.

_____________________________________________________

Anonym butiksägare

Hur tror Du permanent gågata påverkar handeln vid Nygatan?
- Det ser redan ut som en död stad.

Har ni färre kunder när det är gågata, jämfört med när det var gårdsgata?
- Jag tycker alla säger att det är mindre med kunder. Kunder man träffar tycker att det är dumt med gågata. Dom vill kunna stanna utanför butiken.

Är butiken kvar här om 2 år om det blir permanent gågata?
- Inte jag i alla fall.

________________________________________________

**
Klicka här för att komma tillbaka till artikeln!
________________________________________________
 

AU: TRAFIKEN SKA UTREDAS VIDARE

Som pilarna går i korsningen vid Posten, uppe till höger på bilden, så vill tekniska kontoret att bilarna ska få köra i fortsättningen. Men det tycker kommunens ledande politiker ska utredas vidare.
(Utsnitt ur teckning i Tekniska nämndens protokoll)
___________________________________
______________

Au sade ja till förslaget om Nygatan
Men vill veta mer om trafikföringen

När Arboga kommunstyrelses arbetsutskott sammanträdde på tisdagen fanns på politikernas bord förslag från tekniska kontoret om Nygatans framtid. Gågatans omfattning var au-ledamöterna i princip positiva till men de vill ha ytterligare utredning om trafikföringen i korsningen Nygatan-Centrumleden.

Arboga kommunstyrelses arbesutskott ställde sig i princip posititvt till Tekniska kontorets förslag nummer 1, om att Nygatan blir gågata från Kapellgatan till Baptistkyrka och vanlig gata mellan Baptistkyrkan och Centrumleden.
Men politikerna ville inte direkt svälja idén att fordon ska tillåtas åka in på Nygatan från Centrumleden, vid Posten alltså.
Trafikföringen i korsningen Centrumleden-Nygatan bör utredas ytterligare, tyckte arbetsutskottet.

Problem följs av kaos
Redan nu är korsningen Nygatan-Centrumleden en problemkorsning.
Det är bara att titta på Tekniska kontorets egen karta ovan så förstår man att den i stället för problemkorsning är tänkt att bli en kaos-korsning för bilismen.
För att inte tala om de oskyddade trafikanterna, gående och cyklister.
När Nygatan var gårdsgata var det inte särskilt vanligt att någon gående blev påkörd. Om det ens hände.
Men det är lätt att räkna ut vad som sker med dem som ska gå från posten över Nygatan med dess där dubbelriktade biltrafik, för att inte tala om de många som sedan måste över Centrumleden bort mot Östra Nygatan.

Krångelförslag
Jag har sett en trend senaste året, hur Tekniska kontoret krånglar till fungerande trafiklösningar av, som det tycks, ren klåfingrighet.
Eller arbetsbrist.
Här kom förvaltningen nu alltså med ännu ett krångelförslag, denna gång rent av farligt för allmänheten.

Permanenta gårdsgatan!
Jag tycker att gårdsgatan var en fungerande lösning för Nygatan, den lösning som tog hänsyn till de flesta kategorier Arbogabors intressen.
Det enda som fattades för att gårdsgatan skulle var helt perfekt var en väl planerad parkeringsövervakning.
Så jag hade hoppats att au skulle visa vägen denna tisdag, att våra ledande politiker då helt skulle ha skrotat tekniska kontorets alternativ och bestämt att Nygatan skulle vara gårdsgata året om och med samma trafikriktning som idag.
Underförstått då, med till Nygatan koncentrerad p-vaktsinsats, en för kommunen klart billigare – och för allmänhet och butiksägare klart bättre och säkrare – lösning.

Vördnad för tjänstemännen
Men arbetsutskottet har en förmåga att ibland övervärdera sin uppgift som arbetsgivare, det vill säga att man inte vill gå emot sina anställda, i detta fall tjänstemän på tekniska kontoret.
Jag kan förstå varför dessa tjänstemäns känslor väger tyngre i besluten än de styrandes känsla för de många Arbogaborna. Politikerna jobbar nära dessa tjänstemän i Rådhuset medan Allmänheten blir en anonym massa som finner sig i de mest märkliga påhitt vad gäller gator och vägar i stan.
Men en som inte utan protester finner sig i trafikplanerarnas leksstuga är

HARRY HOLM
2004/12/08

______________________________________________________________

**  

 
**  

 

 
**  

 
**  

 
**  

 
**  

 
**  

 
**  


 
**  


 
**  


 
**  


 
**  



wrap-script-literals: no
 

@rbogasidan

 
  E-mail:  
  kontakt@arbogasidan.se  

© Text och bild är
skyddade av lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden men texter får återges med angivande av källan.
"www.arbogasidan.se"

Välkommen till Arbogasidan. Här är det meningen att Du mest skall få veta sånt som inte är så lätt att skaffa sig kunskap om genom andra tidningar, bland annat därför att dessa inte har plats för allt som händer och sker.

Min avsikt är att materialet bara skall vara till för Din skull kära läsare, för Ditt bästa.
  Om jag sedan inte alltid lyckas i denna min avsikt, så ber jag om ursäkt. Man är väl inte mer än människa.

 

HARRY HOLM
Ansvarig utgivare